Doulakonferens och årsmöte 2019

//Doulakonferens och årsmöte 2019

ODIS styrelse valde att skapa ett tillfälle för utveckling och fortbildning för sina medlemmar i år. Konferensen ”ALLA FÖR EN” växte fram under året och 11-12 maj träffades vi i Jönköping. Elite Hotellet i Jönköping blev vår träffpunkt och lördagen 11 maj startade vi konferensen med Kerstin Uvnäs Moberg. Kerstin som pratade om hennes forskning kring hormonet som vi alla trodde att vi kände så väl, oxytocin. Hennes föreläsning var fantastisk början på helgen som bestod av en hel del AHA-moments för deltagarna.

Efter Kerstin välkomnade vi Jenny Koos upp på scen. Hennes föreläsning om sköldkörteln och fertilitet var minst sagt intressant. Deltagarna fick svar på många av sina frågor de inte ens visste att de hade! Fantastisk kunskap Jenny besitter och delar med sig. Kvinnors kunskap om sin egen kropp är grundläggande för att kunna göra bra val. Timmen flög förbi och vi vet att många av deltagarna hade velat boka in sig på en veckas lång föreläsning med Jenny.

Efter lunchpaus fortsatte dagen med Eva Wiberg-Itzel som pratade om sin studie kring verksvaghet under förlossning. Vi fick en bild in i hur det ser ut inte bara i Sverige men runt om i världen. En föreläsning med både skratt och tårar som påverkade oss djupt. Vi kan vara så mycket snällare och det går faktiskt att hjälpa kvinnor som upplever trött livmoder under förlossning. Det blir spännande att följa utvecklingen av vårdens rutiner i framtiden och se om Evas forskning kan göra skillnad.

Dagens rörelsepass leddes av Anastasiya Salnykova som introducerade Dancing for birth för oss. Hon förklarade kroppens mekanismer och varför varje rörelse var bra. Såklart fick alla prova så det blev ett härligt pass med musik och höftskakning!

Till sist hade vi öppen frågestund till våra föreläsare där deltagarna kunde ställa alla sina frågor som inte redan hade besvarats under dagen. Det blev ett bra sätt att knyta ihop säcken och ta farväl av våra fantastiska föreläsare.

Xana De Silva blev vald årets doula 2019

Årets doula presenterades och i år valdes Xana De Silva som årets doula! Hon fick priset för sitt arbete som kursledare, som en doula som arbetat mycket för att fortbilda doulor under året och som inspiration för doulor i Sverige. Start grattis Xana!

Vi bjöd på bubbel och det blev ett härligt stund med mingel och skratt! Frida hade fullt upp att trycka på tygkassorna som alla deltagare fick. Tack Frida och Glada grodan för fantastiskt arbete under dagen! Deltagare som ville visa upp sitt arbete kunde göra det och där kunde man känna och klämma på robozos, yoni ägg och smycken gjorda av bland annat bröstmjölk.

På kvällen hade vi gemensam middag på hotellets restaurang, The Bishops Arms, där samtalen och skratt fortsatte. En härlig dag avslutades och vi såg fram emot morgondagens årsmöte och föreläsning.

ODIS årsmöte började klockan 10 på söndagsförmiddagen där ny styrelse valdes. Det blev inte så stor förändring eftersom det är samma personer som förra året men några har bytt från suppleant till ledamot och omvänt.
Styrelsen för verksamhetsåret 2019-2020 är:

Ordförande = Rannveig Stefánsdóttir (sitter sitt andra år som ordförande)
Kassör = Frida V. Lundgren (Omval på 2 år)
Ledamot = Tove Lundlycke (sitter sitt andra år som ledamot)
Ledamot = Vicky B. James (Omval på 2 år)
Ledamot = Ida Zackrisson (Nyval på 2 år)
Ledamot = Elin Andersson (Nyval på 2 år)
Suppleant = Sylvie Renard (Nyval på 1 år)
Suppleant = Tin-Tin Liljeqvist (Nyval på 1 år)
Suppleant = Helena Dacker (Omval på 1 år)
Suppleant = Anna Bjelkefelt (Omval på 1 år)
Valberedning = Xana De Silva och Ida Boroumand
Revisor = Marianne Olofsson

Läs mötets protokoll HÄR

Dagen fortsatte efter lunch med föreläsning om fertilitetsförståelse med Jenny Koos som hade kunnat fortsätta i några timmar till tyckte nog alla. Men vi fick tyvärr avsluta dagen klockan 15:00 och därmed avsluta denna fantastiska helg.

Vi tackar alla föreläsare och deltagare för fantastiska 2 dagar! Helgen blev långt över förväntningar och en inspiration för oss i styrelsen att fortsätta arbetet för doulor i Sverige. Vi jobbar alla mot ett mål och tillsammans är vi starka! Tack och vi ses igen nästa år!

No comments yet.