ODIS Årsmöte 2018

//ODIS Årsmöte 2018

Nu är det äntligen dags för årets roligaste doulaevent – ODIS årsmöte!

Här får vi möjlighet att lära känna nya doulakollegor, nätverka, skratta och kramas, lyssna på spännande förläsare och fortsätta att forma ODIS framtid tillsammans!
På förmiddagen får vi träffa barnmorskan Mikaela Björkman som driver organisationen Mamma till Mamma, en organisation för föräldrar som drabbats av psykisk ohälsa i samband med graviditeten eller förlossningen.

Att må psykiskt dåligt under graviditeten eller under tiden som nybliven förälder är vanligt. Runt var åttonde mamma och var tionde pappa/partner drabbas av förlossningsdepression. Därutöver finns mammor och pappor/partners som känner stress, oro och ångest utan att vara förlossningsdeprimerade.

Ibland är det långt ifrån fantastiskt att vara gravid eller nybliven förälder och ibland är det väldigt skönt att kunna ventilera alla tankar och känslor man har. Hos Mamma till Mamma har föräldrar möjlighet att få prata om sådant som känns svårt.
Vi kommer också att få träffa Magdalena Lagerstöm, yogalärare och utbildad instruktör i Medveten Andning.

Livet börjar och slutar med ett andetag och att det är viktigt att andas är ingen nyhet för oss doulor. Men vad händer egentligen i kroppen när vi andas? Magdalena vill inspirera oss att utforska andetaget, denna livgivande gåva som får så lite uppmärksamhet men som kan göra stor skillnad för vårt hälsotillstånd. När vi tar kontroll över vår andning kan vi direkt påverka våra tankar och känslor, våra inre organ som hjärta och hjärna och kroppens olika funktioner som muskelrörelser, matsmältning och immunförsvar. Magdalena kommer även att bjuda på några härliga andningsövningar.

Efter lunchen, som kan ätas på stan alternativt medhavd mat (kyl och micro finns), inleds årsmötet och efter det tittar vi på den spännande och viktiga filmen Microbirth. Spelar sättet vi föds på roll för vår hälsa? Vad kan vi göra för att få de bästa förutsättningarna redan från början?

Självklart bjuds det på fika under dagen och på kvällen avslutar vi med gemensam middag på tapasrestaurangen Mañana.

Lördagen 5:e maj 2018
Sensus – SENSUS Drottninggatan 30. Du behöver portkod för att komma in. Ring Frida (0707607807) eller Rannveig (0706923654) för att få koden.

9:30-10:00 Mingel
10:00-11:20 Förlossningsdepression, barnmorska Mikaela Björkman, Mamma till Mamma
11:40-13:00 Andas Bättre Må Bättre med Magdalena Lagerström, Medveten Andningsinstruktör
13:00-14:00 Lunch
14:00-16:00 ODIS ÅRSMÖTE – Stadgeenliga ärenden
16:00-17:30 Film: Microbirth
18:15-20:45 Gemensam middag på restaurang Mañana, Kungshöjd. Anmälan krävs!
ODIS bekostar en del av middagen för betalande medlemmar och du betalar endast 125 kr för maten, dryck ingår ej. Föräldrar bekostar mat och dryck till medföljande barn. Matallergier/matpreferenser informerar du till personalen på restaurangen på kvällen. Vi behöver veta matallergier/matpreferenser till fikat i lokalen.

Alla är välkomna men endast betalande medlemmar har rösträtt på mötet så se till att betala medlemsavgiften innan! All information om medlemsavgiften hittar du på www.doula.nu

Är DU intresserad att göra skillnad, bli en del av växande förening och en härlig styrelse? Anmäl ditt intresse till Ida Boroumand eller Xana de Silva i valberedningen i god tid! Vi har Skypemöte ca en gång i månaden samt löpande kontakt på Facebook.

Välkommen!!!

Doulalove